Διαδικτυακό εργαστήριο για τη στήριξη και την ψυχική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών Β/θμιας εκπαίδευσης
Κέντρο Πρόληψης «Άρηξις»
Διαδικτυακό εργαστήριο για τη στήριξη και την ψυχική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών Β/θμιας εκπαίδευσης
Οι έρευνες
για τις ψυχολογικές επιπτώσεις στον πληθυσμό των χωρών που έχουν πληγεί από την
πανδημία του κορωνοϊού καταδεικνύουν αύξηση του άγχους και της κατάθλιψης στο γενικό
πληθυσμό. Τα άτομα δεν ήταν προετοιμασμένα για τις αλλαγές που συνέβησαν και συνεχίζουν
να συμβαίνουν, αλλά ούτε και έτοιμα για την αιφνίδια αποκοπή απ’ τις συνήθειες της
καθημερινότητας. Ιδιαίτερα για τους εκπαιδευτικούς είναι επιτακτική η ανάγκη να
θέσουν σε προτεραιότητα την ψυχική τους υγεία για το λόγω ότι καλούνται να στηρίξουν
και να ενισχύσουν τους μαθητές τους μέσα από τη διαπροσωπική τους σχέση και τη διδασκαλία
τους.
Το Κέντρο Πρόληψης «Άρηξις» στο πλαίσιο των προγραμμάτων της πρόληψης των εξαρτήσεων που εφαρμόζει στη σχολική κοινότητα και ανταποκρινόμενο στην ανάγκη για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών Β/θμιας εκπαίδευσης σε αυτή την περίοδο των αλλαγών, διοργανώνει διαδικτυακό εργαστήριο με κύριο στόχο την ενδυνάμωση και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας των εκπαιδευτικών. Το εργαστήριο συντονίζουν η Λυμπέρη Πηνελόπη, Επιστημονικά Υπεύθυνη, κοινωνική Λειτουργός και η Πρωτοψάλτη Κυπαρισσία Κοινωνική Ανθρωπολόγος, εκπαιδεύτρια Ενηλίκων (ΜEd) και έχει συνολική διάρκεια 9 δίωρες διαδικτυακές συναντήσεις. Για την υλοποίησή του αξιοποιεί το υλικό του Κέντρου Πρόληψης «Αθηνά Υγεία»[1] με τίτλο: Πρόληψη κατ` οίκον: Από το Α έως το Ω» εφαρμόζοντας σύγχρονες και ασύγχρονες μεθόδους εκπαίδευσης. Πρόκειται για ένα αλφαβητάρι προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης και ενδυνάμωσης, μέσω της ανάπτυξης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών σε συνθήκες αβεβαιότητας, με έμφαση στις βασικές αρχές της Θετικής ψυχολογίας. Ως θετική ψυχολογία ορίζεται η επιστημονική μελέτη των θετικών χαρακτηριστικών, η οποία εστιάζει στην ενίσχυση των θετικών γνωρισμάτων του ατόμου (Snyder & Lopez, 2002). Στο εργαστήριο αξιοποιούνται κάποιες από τις βασικές έννοιες στις οποίες στηρίζεται η θετική ψυχολογία και αφορούν στη θετική σκέψη, στη θετική στάση και προσέγγιση, και στα θετικά χαρακτηριστικά. Τον καθοριστικότερο όμως ρόλο για τη διαχείριση και αντιμετώπιση μιας δύσκολης και αντίξοης συνθήκης διαδραματίζει ο τρόπος με τον οποίο κάποιος σκέφτεται και νιώθει για αυτήν τη συνθήκη. Η στάση δηλαδή απέναντι στις δυσκολίες είναι ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας για την ευτυχία των ατόμων. Συνεπώς, η θετικότητα συμβάλλει στην ανάπτυξη της ψυχολογικής ανθεκτικότητας, στην ικανότητα των ατόμων να ξεπερνούν τις αρνητικές εμπειρίες και τις συνέπειες τους στη σωματική και ψυχολογική τους υγεία (Block & Kremen, 1996).
Με γνώμονα τα παραπάνω διοργανώνεται το διαδικτυακό εργαστήριο για την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών Β/θμιας εκπαίδευσης. Αυτή τη στιγμή λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος και των πολλών δηλώσεων συμμετοχής πραγματοποιούνται παράλληλα δύο ξεχωριστά εργαστήρια.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Βlock, J. & Kremen, A. M. (1996). IQ and
Ego-Resiliency: Conceptual and Empirical Connections and Separeteness. Journal
of Personality & Social Psychology, 70(2), 349-361.
Snyder, S. R. & S. J. Lopez (Eds) (2002). Handbook of Positive Psychology. US. Oxford University Press.
[1] Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «Αθηνά Υγεία» του Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ: 1η δημοτική κοινότητα | «Παλλάς Αθηνά» 2η δημοτική κοινότητα | «Αθηνά Πρόμαχος» 3η δημοτική κοινότητα | «Αθηνά Προναία» 4η δημοτική κοινότητα | «Αθηνά Αφαία» 5η δημοτική κοινότητα | «Αθηνά Πολιάς» 6η δημοτική κοινότητα | «Αθηνά Εργάνη» 7η δημοτική κοινότητα | «Αθηνά Πολύβουλος» Για τον σχεδιασμό, την συγγραφή και την επιμέλεια του υλικού «Πρόληψη κατ΄ οίκον: από το Α έως το Ω» συνεργάστηκαν οι: Αύρα Βαζαίου, Δωροθέα Λοΐζου, Ισιδώρα Μπέκα & Ναταλία Τζοβάρα – Ψυχολόγοι.